Po vzniku společnosti Algeco a vývoji modulárních a ikonických produktů se Algeco France zaměřuje na firemní logotyp. Od svého vzniku se hlavní vizuální identita značky změnila jen nepatrně. Zde jsou vysvětlení Jérémie Fessona, spoluzakladatele poradenské agentury Graphéine a kreativního ředitele pařížské pobočky.
Odkud pochází inspirace pro logotyp Algeco?
Logo Algeco je přímým dědicem universalistické geometrické estetiky Bauhausu, slavné německé školy architektury a umění, kterou založil Walter Gropius v roce 1919. Jeho styl je minimalistický. Bauhaus učil demokratizovat design a umisťovat ho do centra každodenního života, aby byl jednodušší a jasnější. Studenti této školy se také opírali o nové průmyslové výrobní metody pro masovou produkci.
„Modulární, nadčasová estetika Bauhausu“ (© Ilustrace: Graphéine)
Logo Algeco je především kresba... záměrně! Jeho styl úzce souvisí s avantgardním a racionalistickým typografickým výzkumem Herberta Bayera a Paula Rennera prostřednictvím jeho typografie „Futura“. Tvar abecedy je filtrován metodickou konstrukční mřížkou, ve které je každé písmeno získáno uspořádáním tvarů základen jako kruh a obdélník. Logo je tedy silně naplněno inovativním a dokonce „graficky revolučním“ myšlením té doby.
Jaké jsou silné stránky loga Algeco?
Je to typografický blok, jehož styl nápisu evokuje vlajkový produkt Algeco: prefabrikovaný modul o velikosti 15 m². Elementární a základní jako kostka Lego, vyvolává představu her, stavby a přizpůsobení.
Navíc toto logo, na rozdíl od jakéhokoli jiného, přenáší rozhodnou a personalizovanou modulární identitu, přesně zkonstruovanou z několika jednoduchých geometrických tvarů. Ty jsou kombinovány tak, aby znovu vytvořily všechna písmena názvu značky. Každé písmeno představuje modul Algeco. To dává vyniknout „syrové“, ale zároveň „hravé“ a „svižné“ estetice.
„Zvýraznění modulárního charakteru loga Algeco. Rozebráním tvarů písmen zjistíme, že písmeno C je základním modulem pro kreslení každého písmene.“ © (Ilustrace: Graphéine)
Tento vlastní znak patří pouze společnosti Algeco. Zatímco Nike používá svůj emblém „Swoosh“ k doplnění sdělení své značky, Algeco říká vše „jednoduchým“ formátováním svého jména.
Dobré logo je především forma, která přetrvá v čase. Vyznačuje se také výraznou estetikou.
„Modulární typografický styl se vrací s logem další hollywoodské adaptace sci-fi románu Franka Herberta „Duna“ (napsaného v roce 1965). Logo používá podobný základní modul v „jednoduchém“ provedení. Všimněte si, že slavné logo NASA s „červem“ má také kvazimodulární strukturu, která mu dodává experimentální a futuristický styl.“ ©
V tomto smyslu jsme v současnosti svědky „renesance“ logotypů navržených v 70. letech. Ty dočasně vymizely v roce 2010, kdy digitální technologie hluboce proměnily ekonomiku a spotřebitelské návyky. Tento fenomén zesílil teprve nedávno po vlně „blandingu“, kdy se zdálo, že mnoho značek ztratilo svou duši změnou odvážného historického logotypu na jednotný typografický styl.
Společnost Algeco se tedy stala více než jen názvem, a to i díky svému logu?
Přesně tak! Podobně jako „Kleenex“ nebo „Frigidaire“ se značka Algeco v lidovém slovníku mylně používá jako běžné označení pro modulární konstrukci. Nezřídka lze zaslechnout, že se v souvislosti s konkurenční značkou řekne „Algeco“ - což by mělo být naprosto zakázáno, protože Algeco je registrovaná ochranná známka.
Zachování loga Algeco také zlepšuje historii společnosti a chrání nadčasovost značky. Společnosti Reebok, Kodak, NASA a v poslední době i Burger King podnítily znovuobjevení „osvěžené“ verze svého loga ze 70. let. To dokazuje, že logo je impozantním dědictvím značky, které je schopno přetrvat věky, pokud ho výrobky a služby „následují“. Ukazuje to také, že existuje riziko slepé touhy podlehnout módním mermomocím, zvláště když už existuje silná proslulost, a tedy silné emocionální spojení mezi logem a jeho publikem. Logo může být objektem nevyčíslitelné hodnoty, které si zaslouží, aby se s ním zacházelo s maximální úctou, aniž by došlo k narušení vztahu.
Algeco, ikonické logo
To je příběh loga Algeco, jistě ikonického, rozpoznatelného na první pohled. Jeho působivý, futuristický a nekompromisní design evokuje silnou představivost v souladu se zájmy našeho stále mobilnějšího a propojenějšího životního stylu.
Ano, logo Algeco je mnohem víc než jen grafický objekt: je to památka našeho průmyslového dědictví.
Děkujeme Jérémie Fessonovi za jeho vytříbenou analýzu tohoto loga, na které jsme tak hrdí. Využijte příležitosti a objevte agenturu Graphéine, která stojí v čele identity značky.